„39’45 vol. 2” Orkiestry Sinfonia Varsovia

1 września br. odbyła się premiera wydawnictwa zatytułowanego „39’45 vol. 2”. Datę  tę wybrano nie bez powodu, gdyż jest to druga z serii płyt poświęconych muzyce komponowanej podczas okupacji oraz naznaczonej wojną


Premiera płyty „39’45 vol. 2”, czyli Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą włoskiego dyrygenta Renato Rivolty prezentuje dzieła skomponowane w trakcie wojny w okupowanej Warszawie – informuje wydawca. – Album zawiera utwory Grażyny Bacewicz, Tadeusza Zygfryda Kasserna, Stefana Kisielewskiego oraz światową premierę fonograficzną utworu „Pieta. Na zgliszczach Warszawy Ludomira Różyckiego”.


Często zapominamy, że pokolenie, które jeszcze nie tak dawno tworzyło trzon polskiej sceny muzycznej, stawiało swoje pierwsze kroki kompozytorskie w świecie kompletnie innym niż ten, w którym przywykliśmy ich oglądać. Kto, czytając ironiczne wypowiedzi Kisiela w tygodniku „Wprost”, zastanawiał się nad tym, jak rzeczywistość wojenna wpłynęła na jego młodzieńczą wrażliwość muzyczną? Czy faktycznie spadające bomby i wszechobecne cierpienie były jedynym tematem zaprzątającym myśli ówczesnych twórców?



Kolejna płyta z serii „39’45” zawiera utwory, które mimo wspólnego czasu i miejsca powstania, prezentują zupełnie różne sposoby myślenia o muzyce. Znajdziemy tu z jednej strony refleksyjne i nabożne dźwięki „Piety. Na zgliszczach Warszawy Ludomira Różyckiego”, a z drugiej energicznego ragtime’a w finale Koncertu na orkiestrę kameralną Stefana Kisielewskiego. Podobnie żywiołowy charakter ma Uwertura Grażyny Bacewicz, jako przykład dążenia do uwolnienia umysłu od okupacyjnej rzeczywistości. Płytę dopełnia Koncert na orkiestrę smyczkową niemalże zapomnianego dzisiaj Tadeusza Zygfryda Kasserna, urodzonego we Lwowie, a zmarłego w Nowym Jorku kompozytora, dyplomaty i radcy prawnego.


Wsłuchanie się w różnorodność emocji i nastrojów towarzyszących poszczególnym utworom daje nam wyjątkowy wgląd w kształtującą się w wrażliwość młodych kompozytorów i pozwala zauważyć, że pomimo otaczającej ich wojny potrafili z nadzieją myśleć o przyszłości, w której muzyka z podziemia konspiracji powróci do sal koncertowych.


Zajrzyj po więcej:

Sinfonia Varsovia na Facebooku


Redakcja Muzykoholicy

Muzykoholicy.com | Miejsce Polskiej Muzyki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *