Jak powiedział Alvin Lucier, „uważne słuchanie jest ważniejsze niż wydawanie dźwięków”. Myśl ta może z powodzeniem przyświecać zbliżającemu się wielkimi krokami wydarzeniu pod hasłem Lo-fi Podziemny Pejzaż. Już 15 i 16 grudnia w Podziemnej Trasie Turystycznej odbędą się warsztaty field recordingu, prowadzone przez Marcina Dymitra. Field recording to nagrywanie audiosfery, czyli pejzażu dźwiękowego.
Field recording stanowi działanie na granicy dźwiękowego dokumentu, dla innych jest filozofią i życiową praktyką. Warsztaty field recordingowe będą wprowadzeniem do postrzegania środowiska dźwiękowego. Często główne zadanie dźwięku kojarzy się z rozrywką lub muzyką. Tymczasem dźwięk jako zjawisko ma więcej walorów: informacyjnych, poznawczych czy też społecznych, a przede wszystkim jest współczesnym językiem sztuki. Studium dźwiękowego otoczenia może być początkiem pojmowania własnej tożsamości, a także charakteru danego miejsca.
Plan warsztatów:
– wprowadzenie teoretyczne oraz podstawowe terminy związane z field recordingiem połączone
z prezentacją wybranych nagrań,
– działania oraz ćwiczenia z zakresu kształcenia słuchu, w tym odwołanie się do metod i ćwiczeń Raymonda Murraya Schafera,
– spacer dźwiękowy jako element poznania audiosfery,
– realizacja nagrań w przestrzeni miejskiej,
– koncert w Podziemnej Trasie Turystycznej.
Drugim elementem wydarzenia będzie koncert EMITER „Sinus Balticus”, który odbędzie się w jednej z jednej z piwnic Rzeszowskiej Trasy Podziemnej. W klimatycznym wnętrzu zaprezentowany zostanie materiał z nowej płyty muzyka. Ze specjalnie przygotowanym materiałem wystąpi jako support rzeszowski artysta Musley.
Koncert zaplanowano na 16 grudnia, a rozpocznie się on o godzinie 19. Natomiast zajęcia warsztatowe zostaną ustalone indywidualnie z zapisanymi osobami. Bilety na warsztaty field recordingu i koncert dostępne są w cenie 20 złotych, a nabyć je można w Estradzie Rzeszowskiej przy ulicy Jagiellońskiej 24, od poniedziałku o piątku, w godzinach 8-16. Z kolei wejściówki wyłącznie na koncert „Sinus Balticus” (support: Musley) kupimy w cenie 10 złotych również w Estradzie Rzeszowskiej oraz w pubie Underground przy ulicy Matejki 10, od poniedziałku do niedzieli, od godziny 17. Organizatorem wydarzenia jest Estrada Rzeszowska i Tinituns.
„Sinus Balticus” to płyta odnosząca się do geograficznej i metaforycznej „przestrzeni” północy i Morza Bałtyckiego. Inspirowana krajobrazem i pejzażem dźwiękowym, miejscem na styku lądu i morza, stanem, kiedy spoglądamy daleko i widzimy wodę aż po horyzont. Obraz morza, jego nieustanny ruch rezonuje: uwalniają się myśli, otwiera się wyobraźnia. Ten archaiczny ruch wody i słowa, takie jak „głębia” czy „toń”, niosą legendy, historie i mity. Być może głębiny kryją nieznane istoty i stwory. Staram się odnaleźć przez język muzyki wyjątkową atmosferę północy – mówi Marcin Dymiter.
Marcin Dymiter, czyli właśnie Emiter, porusza się w obszarze elektroniki, muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska radiowe, muzykę do filmów, spektakli, wystaw i przestrzeni publicznych. Gra do filmów niemych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Twórca map dźwiękowych, serii płyt „Pocztówki dźwiękowe” oraz projektu Field Notes. Współpracował z artystami wizualnymi i tancerzami, między innymi Anną Baumgart, Joanną Rajkowską, Anną Witkowską, Ludomirem Franczakiem, Risą Takitą oraz poetą Marcinem Świetlickim i pisarzem Danielem Odiją. Gra także w projektach: niski szum, emiter_franczak audio video performance, Flora Quartet, BAZA i MAPA. Producent muzyczny. Razem z Ludomirem Franczakiem współtwórca i kurator festiwalu mikro_makro oraz innych projektów dźwiękowych. Słuchacz i uczestnik muzycznych warsztatów w kraju i zagranicą, na przykład warsztaty Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera i Robina Minarda. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) i Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
Zajrzyj po więcej: