Antonina Car i Niczos (Nika Jurczuk) łączą swoje elektroakustyczne brzmienie z mikro językiem, znanym jako „język podlaski” („pudlaśka mova”), opartym na wschodniosłowiańskich dialektach wschodniej Polski. TOŃ odważnie łączy tradycyjne elementy z nowoczesnym, eksperymentalnym brzmieniem, zachowując przy tym prostotę muzyki ludowej oraz jej narracyjny charakter.
„Dzięki tej inicjatywie odkryłyśmy nowy język w wyrażaniu siebie” – mówi Antonina. I faktycznie, ten album to połączenie prostoty tradycyjnych melodii z nowoczesnymi, eksperymentalnymi brzmieniami, które są jednocześnie współczesne i zakorzenione w lokalnej tradycji.
To nie jest zwykłe i jakieś tam kolejne zanurzenie w folku – to świadome przenikanie tradycji i eksperymentu. „Chciałyśmy, żeby te utwory opowiadały historie – o miłości, stracie, tęsknocie, tak, by każdy mógł odnaleźć w nich własne emocje” – dodaje Niczos.
TOŃ opowiada historię płynącą między snem a rzeczywistością – opowieść o miłości, stracie i świecie młodej dziewczyny zmagającej się z cierpieniem i tęsknotą. Muzyka do albumu powstała w ramach koncepcji kuratorskiej Festiwalu Electrum Up To Date w Białymstoku, gdzie miała swoją premierę w czerwcu 2024 roku. 8 listopada 2024 roku album ukaże się na wszystkich platformach streamingowych, a także w wersji winylowej w rozkładanej okładce. Aby promować album, zostały wydane single. Odnodušno, Husočki i Rožany Sad.
—
Antonina Car – kompozytorka i multiinstrumentalistka, kojarzona z autorskim podejściem do neoklasycznego ambient-popu, trafia zarówno do miłośników współczesnej muzyki poważnej, jak i subtelnych, islandzkich brzmień.
Niczos (Nika Jurczuk) – wokalistka i kompozytorka, wyróżnia się wykorzystaniem „pudlaśkiej movy” w swoich utworach ze Sw@dą i współpracą z projektami takimi jak Hajda Banda, eksplorującymi wschodnioeuropejskie tradycje muzyczne.